Wie ben ik?
Mijn naam is Lieke Otten.
Samen met mijn partner en onze twee dochters woon ik in Gemert.
Ik ben integratief kinder- en jongerentherapeut. Tevens ben ik kinder- en jongerencoach en pedagoog.
Na mijn studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening ben ik parttime gaan werken op de Rungraaf (cluster 4 onderwijs) in Eindhoven en parttime bij de Vlindertuin (kinderdagcentrum) in Uden. Tijdens het werken met kinderen met psychosociale gedragsproblemen op de Rungraaf merkte ik dat mijn voorkeur vooral lag bij het individueel begeleiden van kinderen. Door individuele begeleiding kan een kind kleine stapjes maken die uiteindelijk een groot verschil kunnen maken in het dagelijks leven. Dit helpt om weer beter in je vel te zitten. Ik ben me in deze individuele begeleiding gaan specialiseren door de opleiding kindercoach te volgen bij BGL (Best Guide in Learning) te Eindhoven. Na het behalen van mijn diploma ben ik gestart met mijn eigen praktijk. Toen nog onder de naam ‘Met Lieke Kindercoaching en Pedagogische Begeleiding’.
Van nature ben ik leergierig en ik wil me altijd blijven ontwikkelen. Daarom ben ik hierna een nieuwe opleiding gestart en mag ik mezelf sinds juni 2018 integratief kinder- en jongerentherapeut noemen.
Elk jaar laat ik me bijscholen. Op deze manier kan ik mijn rugzak steeds blijven vullen. De thema’s zijn uiteenlopend van voice dialogue, positieve psychologie, hypnotherapie tot mindfulness en ga zo maar door.
Praktijk de Fliere
Coaching en therapie voor kinderen, jongeren en hun ouders
Werken met kinderen is altijd mijn passie geweest. Ik wil in mijn werk bezig zijn met het persoonlijk begeleiden van kinderen en jongeren en een positieve bijdrage leveren aan hun dagelijks plezier in het leven. Soms komt het voor dat je als kind of jongere even niet zo lekker in je vel zit. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld (faal)angst, negatieve gedachten, spanningen, sociale vaardigheden, weinig zelfvertrouwen of een andere oorzaak.
Als therapeut ga ik ervan uit dat het antwoord op het probleem in het kind of de jongere zelf zit. Samen gaan we hier naar op zoek. We pakken het probleem samen aan en ik stimuleer het kind/de jongere om zelf de oplossing te vinden, deze toe te passen zodat hij of zij zich positief kan ontwikkelen. Het kind komt dan weer in eigen kracht te staan doordat het zijn of haar vaardigheden en kwaliteiten ziet en kan toepassen.
Een kind leeft in een systeem met ouders, familie, vrienden en school welke stuk voor stuk invloed hebben op het kind. Tijdens de begeleiding staat het kind centraal, daarnaast worden ook de ouders betrokken bij het traject. Uiteindelijk ga ik uit van de behoefte van het kind op dat moment.
Missie en visie
“Ontdek je eigen talenten en mogelijkheden”
Ieder kind is uniek en heeft eigen talenten en mogelijkheden. Ik vind het van belang dat een kind zijn of haar eigen talenten en mogelijkheden ontdekt en deze leert te gebruiken in situaties die voor hem of haar moeilijk zijn. Op de weg daar naartoe wordt er aandacht gegeven aan de belemmeringen die een kind tegenkomt. Het is belangrijk dat hij weer in ‘het eigen kunnen’ gaat geloven en plezier in het leven voelt.
Wat voor mij centraal staat, is de behoefte van het kind. Ze kunnen ze hun verhaal kwijt en ik geef ze mijn volledige aandacht.
Ieder kind loopt een eigen pad in het leven, ik heb het voorrecht om een stukje met ze mee te mogen lopen.